VAMMAISUUTEEN LIITTYVÄ KOULUTUS HENKILÖLIIKENTEEN KULJETTAJILLE (vain oppilaitoksille)

Kuljetusturva on julkaissut ”Vammaisuuteen liittyvä koulutus henkilöliikenteen kuljettajille”-PowerPoint oppimateriaalin.

Liikenteenharjoittajien suoraan matkustajien tai matkustajiin liittyvien kysymysten kanssa tekemissä olevalla henkilöstöllä, mukaan lukien kuljettajat, on oltava vammaisuuteen liittyvä tietoisuutta lisäävä koulutus tai ohjeita (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 181/2011).

Lisäksi laissa liikenteen palveluista säädetään, että 1.1.2020 alkaen myös linja-auton kuljettajien perustason ammattipätevyyden suorittamisen yhteydessä toteutetaan edellä mainittu koulutus.

Oppimateriaalin tuottamisessa on ollut kokemusasiantuntijoina vammaisia ja liikuntarajoitteisia henkilöitä. Esityksessä käsitellään seuraavia aiheita:

Matkustajien oikeudet linja-autoliikenteessä

• Vammaisuus ja sen ilmenemismuodot sekä vaikutukset toimintakykyyn
  • Vammaisten ja liikuntarajoitteisten henkilöiden kohtaamat esteet
  • Ajoneuvojen apulaitteet
  • Vammaisten apuvälineet, pyörätuolin käsittely ja kiinnittäminen
  • Avustajakoira, sen tehtävät ja tarpeet
  • Vuorovaikutus, kommunikointi ja muu vammaisen asiakkaan palvelu
  • Eritysryhmät huomioon ottava ajotapa
  • Hätä- ja onnettomuustilanteet, vammaisten matkustajien evakuointi

Oppimateriaali sopii erinomaisesti käytettäväksi ammattiopistoissa osana logistiikan perustutkintoon tähtääviä opintoja.

Hinta: 690 € (+ ALV 24 %) Lisenssi- ja päivitysmaksu: 190 € (+ ALV 24 %)

Tiedustelut ja tilaukset: Jarkko Nisula, 040 901 4040 tai jarkko.nisula(a)kuljettaja.fi

Esimerkkidioja esityksestä