[Skip to Content]
Kuljettajakoulutus.fi logo

”KÖYHÄN MIEHEN ONSPOTIT”, VANHAN TIEN AIKAAN BLOGI

Nyt kun on taas viime aikoina ollut melko liukkaat kelit, niin ajattelin muistuttaa kuinka tärkeää on varautua vaikeisiin sääolosuhteisiin oikealla tavalla.

Tuli kerran yhdessä firman koulutustilaisuudessa talven kynnyksellä puheeksi se, kuinka hankala kaksiakselisella rekanvetäjällä voi olla päästä liikkeelle talvella.

Yksi kuljettaja oli vahvasti sitä mieltä, että autoissa pitäisi olla kahdet lumiketjut mukana vetoakselille. Tultiin kuitenkin yhteisesti siihen tulokseen, että on se aika fakiiri, joka mantereen ajoon rakennetun megavetäjän vetoakselille ketjut virittelee ja pääsee vielä liikkeellekin ilman että lokasuojat tärveltyvät.

Toinen kaveri ehdottikin, että laitetaan joka autoon sellainen metrinen kettingin pätkä mukaan, jonka voi heittää pyörän alle tarvittaessa.

Kolmas taas oli sitä mieltä, että kaikkein parasta on, kun pidetään autoissa mukana sellainen ruostumattomasta teräksestä tehty ritilä, jota voi heittää pyörän alle tarvittaessa.

Neljäs kuljettaja sanoi käyttävänsä makaronia. Erityisen hyvää oli kuulemma tietty portugalilainen makaronilaatu, joka maksoi 0,30 € / pussi. Ei kuulemma ollut tullut vielä niin pahaa paikkaa firmojen ja huoltoasemien pihoilla vastaan, etteikö sillä olisi irti päässyt. Niillä mentiin…