”HYBRIDIKIRJA” JA MUUT AMMATTIPÄTEVYYSKOULUTUKSEN TYÖKALUT

KUORMA-AUTONKULJETTAJAN AMMATTIPÄTEVYYSKIRJA

Ensi syksystä alkaen oppilaitoksilla on Kuorma-autonkuljettajan ammattipätevyyskirjoja tilatessaan mahdollisuus saada opiskelijoille myös kirjan digitaalinen näköisversio kaupan päälle.

Paperikirja on mielestämme paras käyttöliittymä opiskelijalle ja se toimii silloinkin, kun ei ole internetiä. Sähköinen näköiskirja on puolestaan hyvä apu silloin, kun paperikirja ei syystä tai toisesta ole mukana.

KUORMA-AUTONKULJETTAJAN AMMATTIPÄTEVYYSHARJOITUSKIRJA
Kuorma-autonkuljettajan ammattipätevyysharjoituskirja on tehty perustason ammattipätevyyskoulutuksen tueksi, mutta sitä voi mainiosti käyttää opitun kertaamiseen ja syventämiseen myös muissa kuljettajakoulutuksissa. Kirjan harjoitukset soveltuvat usean eri oppiaineen opiskeluun esimerkiksi logistiikan perustutkintoon valmistavassa koulutuksessa sekä erilaisilla kuljettajakursseilla. Tehtävien käytännönläheisyys tekee kirjan käyttökelpoiseksi myös ammattipätevyyden jatkokoulutuksissa.

eLEARNDRIVER-DIGITAALINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ
eLearnDriver – sähköinen oppimisympäristö monipuolisine sisältöineen ja tehtävineen antaa erinomaiset mahdollisuudet opiskelijoiden itseopiskeluun sekä ohjaamiseen. Oppimisympäristöön on saatavana tällä hetkellä opiskelumateriaalit perustason ammattipätevyyskoulutukseen,  C1- ja C-, C1E- ja CE- sekä D1- ja D-teoriaopetukseen, ulkomaankuljetuksiin ja trukkikoulutukseen. Oppijaksoja  on yhteensä yli 200, kunkin sisällön laajuus vastaa vähintään lähioppituntia. Kunkin oppijakson jälkeen on harjoitustehtäviä joiden avulla opettaja voi seurata opiskelijan oppimista. Harjoitustehtävät valmentavat myös ammattipätevyyskokeisiin ja kuljettajatutkintoihin.

Oppimisympäristö on myös erinomainen työkalu valmennuttaessa ammattipätevyyskokeeseen koemallissa ilman määrämuotoista koulutusta. Samoin, kun halutaan pitää opiskelijat opiskelemassa esimerkiksi kesäaikaan.

Lisätietoa: https://kuljettajakoulutus.fi/elearndriver-oppimisymparisto/

PERUSTASON AMMATTIPÄTEVYYS-POWERPOINTIT
Kuorma-auton- ja linja-autonkuljettajan perustason ammattipätevyyden PowerPoint-opetusmateriaalit sisältävät tuhansia dioja havainnollista, käytännönläheistä ja ajantasaista asiaa. Ne ovat käytössä jo yli viidessäkymmenessä koulutuskeskuksessa, mukaan lukien ammatilliset oppilaitokset, puolustusvoimat ja autokoulut.

OPPILAITOSTEN SÄHKÖISET AMMATTIPÄVYYSKOKEET

Kuljetusturvan yksilöllisiä opintopolkuja toteuttava ja opettajan työtä säästävä tapa järjestää kuljettajaopiskelijoiden ammattipätevyyskokeet. Koe voidaan suorittaa mobiililaitteella tai tietokoneella opettajan valvonnassa esimerkiksi luokkatilassa tai vaikkapa työssäoppimispaikalla. Kokeen takana on satoja kysymyksiä sisältävä kysymyspankki, josta valikoituu jokaiseen kokeeseen tietty määrä kysymyksiä aineluettelon jokaisesta tavoitelausekkeesta.

Opettajan tai muuhun oppilaitoksen tarkoitusta varten valitsemaan sähköpostiin (esim. ammattipatevyyskokeet@oppilaitos.fi) tulee heti kokeen jälkeen täydellinen raportti, josta opettaja näkee yhdellä silmäyksellä, onko koe hyväksytty vai pitäisikö opiskelijan opiskella  vielä joitakin aihealueita lisää.

Käytettävissä on neljä eri koetta; kuorma-autonkuljettajan ja linja-autonkuljettajan ammattipätevyyskokeet sekä laajennuskokeet.

Lisätietoa: https://kuljettajakoulutus.fi/oppilaitoksen-sahkoinen-ammattipatevyyskoe/

Lisätiedot ja tilaukset: jarkko.nisula@kuljetusturva.fi tai 040 901 4040